Glaasje op

Foto: Arnout Van Scherpenzeel

Hoe krijg je aandacht? Dat is de vraag die heel veel mensen bezighoudt. Dat geldt voor bedrijven die hun producten willen verkopen. Voor iedereen op sociale media die op jacht is naar ‘likes’ en ‘views’. Voor docenten die leerlingen voor hun vak willen interesseren. En voor programmamakers die hoge kijkcijfers willen scoren. Net voor de feestdagen was er een uitzending van het geschiedenisprogramma Andere tijden over de alcoholwet van 1974. In twee media las ik twee heel verschillende aankondigingen die mij naar de tv moesten lokken. De titel van het programma was Glaasje op.

NOS Teletekst
Op 18 december stond op pagina 248 van NOS Teletekst de volgende beschrijving:

“Een half uur archiefbeelden uit de drankzuchtige jaren 70. Mannen, vrouwen, zelfs kinderen. We dronken als ketters en het aantal alcoholdoden in het verkeer was legendarisch hoog. In november 1974 werd de alcoholgrens in het verkeer op 0.5 promille gezet, de blaaspijp ingevoerd en werden de controles verhoogd. Maar of het voldoende is…”

de Volkskrant
Dit was de beschrijving op de tv-pagina van de Volkskrant:

“Vorig jaar vielen er in Nederland 678 verkeersdoden. Dat is veel, maar aanzienlijk minder dan in bijvoorbeeld 1972, toen er ruim drieduizend verkeersslachtoffers waren. De scherpe daling van het aantal verkeersdoden die in de jaren zeventig werd ingezet, is mede te danken aan de alcoholwet. Die wet, eind 1974 ingevoerd, bepaalde dat rijden onder invloed strafbaar was. Vanaf dat moment moesten automobilisten regelmatig ‘blazen’ bij alcoholcontroles. Geschiedenismagazine Andere tijden vertelt over het effect van de alcoholwet, dat helaas niet blijvend was.”

Ronkend
Aan u de vraag: welke van de twee tekstjes vindt u het aantrekkelijkst? Mijn keuze was snel gemaakt. De eerste versie is simpelweg te ronkend met woorden als “drankzuchtige”, “als ketters” (wat overigens normaal gesproken alleen voor rokers geldt) en “legendarisch hoog”. Als je iets met hyperbolen wilt verkopen, moet er bijna wel iets mis zijn met het product. En dan die puntjes achter de laatste zin. Meer iets voor de volgende aflevering van een misdaadserie.

Neutraal
De tweede tekst heeft een veel neutralere toon. De schrijver bedient zich van duidelijke cijfers in plaats van talige overdrijvingen. En die cijfers spreken voor zich. Het is een beschrijving op basis van feiten en met een duidelijke relatie tussen toen en nu. Daar heb je iets aan. Dat boeit echt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *