Irritante taal

Vorige week woensdag vonden wij aan het einde van de middag een brief van de firma Veolia in onze brievenbus. Met stijgende verbazing namen we de inhoud van de brief tot ons. En met stijgende irritatie, niet alleen door de boodschap, maar ook door het erbarmelijke taalgebruik. Dat is precies wat onverzorgd taalgebruik met je doet: het irriteert.

Afsluiting warmte
De verbazing ontstond doordat ons in de brief werd gemeld dat de dag erna de verwarming in ons appartementencomplex voor een groot deel van de dag zou worden afgesloten. En dat terwijl het een bar koude dag zou worden. We waren geïrriteerd: waarom werd dit zo laat gemeld? Het betekende voor ons ook inkomstenderving. We zouden die dag namelijk een aantal klanten in huis hebben, maar omdat je geen mensen in een koude woning kunt ontvangen, moesten we die afspraken annuleren.

De brief
We waren dus al geprikkeld, maar dat werd alleen maar erger door de taal waarin de brief was gesteld. Dit is de volledige tekst:

Geachte Bewoner/Eigenaar,

In verband met onderhouds-werkzaamheden aan het warmtenet van Ennatuurlijk, zijn wij genoodzaakt de warmtelevering naar u pand te onderbreken. De onderbreking van de warmte staat gepland op Donderdag 22 Februari tussen 9:00 en 16:00. Wij trachten er uiteraard naar, de werkzaamheden zo spoedig mogelijk te laten verlopen en de overlast tot een minimum te beperken. Mocht u toch hinder ondervinden onze excuses hiervoor.

Heeft u nog vragen? Meer informatie vindt u op de website www.ennatuurlijk.nl.
Wilt u een medewerker spreken? Neem dan contact op met onze Klantenservice via 085-2734555.

Onze medewerkers zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur.

Met vriendelijke groet,

[Naam]

Veel taalfouten
Foute spelling, verkeerde interpunctie en rare formuleringen, het zit er allemaal in. En als klap op de vuurpijl bleek ook het telefoonnummer niet te kloppen. Misschien denkt u dat alleen Taalpraat zich hieraan ergerde, maar dat is niet het geval. Ook twee andere bewoners van ons appartementencomplex hadden zich over de gang van zaken én de slechte brief beklaagd. Sterker nog, uit een gesprek met een medewerker van Ennatuurlijk bleek dat ook hij en zijn collega’s zich eraan hadden gestoord: “Zoiets past niet bij een bedrijf als Ennatuurlijk.” Nee, zoiets past bij geen enkel bedrijf.

De les
Voor bedrijven en instellingen is goedverzorgde communicatie met klanten van groot belang. Zeker in ‘slechtnieuwsberichten’. Slordig taalgebruik verhoogt het irritatieniveau. Daar heeft niemand belang bij. Het einde van het verhaal is trouwens nog irritanter: uiteindelijk is er donderdag helemaal niets gebeurd: geen Veoliamedewerker gezien, geen verwarming afgesloten. Wel lekker warm in huis.

6 reacties op Irritante taal

  1. Linda Seewald zegt

    Gebeurt veel, ook in deze contreien. Weet niet wat ik erger vind: de taalfouten, of de hele afspraak voor P.S. …

  2. inge Laeven zegt

    Dit is irritant. Taalfouten en taalgebruik. De vele taalfouten die ik her en der zie, zijn inderdaad irritant.

  3. JSD van den Bosch zegt

    Ik vind die taalfouten even erg als het taalgebruik…..vooral als het geboren Nederlanders zijn die hier zo’n bericht hebben verzonden.
    Met al die verloederende, zogenaamde taalveranderingen heb ik erg veel moeite. Ik ben nu al zover gekomen, dat ook ik teksten op ABN-Nederlands en interpuncties laat nakijken.
    Geen wonder dat de inburgeringsprocessen zo moeilijk en stroef verlopen als de Nederlanders hun eigen taal niet meer beheerden. Dit is niet de schuld van buitenlanders, maar van een slap taalbeleid van de regering.

  4. Barbara Roemers zegt

    Toch een heel klein lichtpuntje: onderhouds-werkzaamheden. Dat koppelteken hoort er niet, maar stoort me net iets minder dan een spatie. (Je zult ze de kost geven, mensen die zelfs bij twee woorden die met een verbindings-s aan elkaar gekoppeld worden, nog een spatie ertussen weten te frommelen.)

  5. Ton Verjans zegt

    ……en waarom is uiteindelijk niemand komen opdagen? Dat zou ik willen weten.

    Dit taalgebruik hoort tot de orde van bijna iedere dag, vind ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *