Pizza margherita, döner kebab en spareribs: dat zijn maar enkele voorbeelden van namen van gerechten die vaak verkeerd gespeld worden. Ik snap dat ook wel, want het grootste deel van de bevolking schrijft zulke woorden consistent fout. Vervolgens pikt Google het op. En wat krijg je dan? Dat Google je als ‘vriend’ op dat moment in de steek laat.
Vindbaarheid
Met de juiste aanpassingen aan je tekst kun je deze beter vindbaar maken voor Google, waardoor je meer bezoekers kunt krijgen. Denk hierbij aan titels, tussenkoppen, enzovoort. Deze aanpassingen zijn niet alleen goed voor de vindbaarheid, maar het leest ook een stuk lekkerder voor de bezoeker. Maar wat doe je met zoekwoorden? Kies je voor waar men het meest naar zoekt, zoals ‘pizza margarita’ in plaats van pizza margherita? Ook als dat betekent dat het fout is?
Strijd
Welkom in mijn innerlijke strijd. De continue strijd tussen SEO (search engine optimization) en spelling. Tussen verstand en liefde. Want liefde, dat heb ik zeker voor de Nederlandse taal. Natuurlijk is spelling ook een kwestie van verstand, maar ik probeer tijdens het schrijven vooral op mijn taalgevoel te vertrouwen. En dan komt het meestal goed. SEO daarentegen, dat is een heel ander verhaal. Dat is iets waar ik rekening mee moet houden, zoals een stout kind dat je even een paar tellen in de hoek moet zetten.
Gulden middenweg
Bij taalkwesties voel ik me altijd net een moeder die haar kind wil beschermen. Ik kies dus vaak de gulden middenweg. Ik probeer teksten zo vriendelijk mogelijk te maken voor zoekmachines, maar de bezoeker krijgt bij mij altijd voorrang. Als tekstschrijver wil je het goede voorbeeld geven – net als een moeder voor haar kind. ‘Pizza margarita’ wordt dus gewoon pizza margherita.
Aukeline van Dorp is contentmarketeer bij Thuisbezorgd.nl. Zij schrijft voor het blog van Thuisbezorgd.nl.